Günümüzde Digital Medya’nın yaşamın her alanında olduğu gibi sportif alanda da çok önemli bir misyon edindiği dönemdeyiz. Uzun zamandır taraftarı olduğumuz Fenerbahçe’yi bu konuda eleştiriyor ve çözüm getirmesi konusunda öneriler sunuyorduk. Bu konuyla ilgili artık ana hatlarıyla bir yazı yazmanın zamanı gelmişti. Yazı içeriğini olabildiğince görsel anlatım ve kısa cümlelerle tuttum. Görsel anlatımlar neler yapılabileceğine dair öneriler sunuyor.
[Facebook:]
Facebook üzerinde
Fenerbahçe Resmi Sayfası dökülüyor desek yeridir. Çoğu uygulama 2 yıl öncesinin
‘güvenli gezinme’ uygulamasıyla duruyor.Twitter hesabı ile birbirine bağlı olan sayfaya tweet düşmezse içerik girişi de olmuyor. Uygulamalar arasında da sağlam olanların kalitesi
tartışılmaya müsait.
[Avrupa ne yapıyor? ]
Avrupa’da faaliyet gösteren Spor Kulüpler bu
konuda neler yapıyor ?
Avrupalı işin ticari,sosyal ve bir şova dönüştürme olayında ileri
seviyede. Sosyal Ağ’ın en büyük katkısı, takımlara Dünya’nın her yerine
ulaşabilme imkanı vermesi oldu. Dünya’nın her yerinden insanlarla anlık
iletişim imkanı. Eğer gelir getirisi istiyorsanız burayı F1 arabası kadar
iyi kullanmayı bilmeniz gerekiyor.
Kulüplerin kullandığı Facebook uygulamaları; Oyun uygulamaları,store
uygulamaları, fotoğraf uygulamaları,bilet uygulamaları, televizyon uygulamaları
ve kendi ürettikleri reklam ve pazarlama stratejilerini içeren uygulamalar
içeriyor.
Facebook platformu
için geçerli kuralları sayacak olursam; yarattığınız içerik, kullandığınız
uygulamalar, paylaşım trafiğiniz,yarattığınız hacim, taraftarın takıma daha
yakın olmasını sağlamak,maç günleri öncesi ve sonrası tribün faaliyetlerini
sosyal ağ ile birleşimini etkin kılmak.Başlığa üçgen dememin sebebi de bu.
Taraftar, Sosyal Platform ve Kulüpler! Birbirinden ayrılmadan,birbirine bağlı
biçimde bir Dünya kurmak.
Real Madrid, Milan, Barcelona ve Manchester United sayfalarından
aldığım içerik örnekleri mevcut.Baz aldığım Kulüpler ana hatlarıyla link
çöplüğüne dönüştürmüyorlar bu sayfaları. Tarihten günümüze gelip gidiyorlar. Taraftarın
fikrine başvuruyorlar,Anketler yapıyorlar, Takımla ilgili fikirleri soruyorlar.
Güncel fotoğraf paylaşımları, Futbolcu paylaşımları, Uygulama üzerinden
kampanyalar,dağıtılan hediye bilet veya başka tarz hediyeler. Kısacası bir
taraftarın sportif açıdan heyecan duyduğu şeyleri onlara sunuyor ve bunun
karşılığını da fazlasıyla alıyorlar.
Bugün tarihli son takipçi ve hayran sayıları mevcut. Bu işin
içerisinde olduğunuz zaman sayının çok da fazla bir önem taşımadığını zamanla
görüyorsunuz. Bir aşamada önemli ama 10 milyon hayranınız var sizin bir etkileşim
payınız yoksa 10 milyon önemsiz kalıyor. Yavaş yavaş Twitter’a geçeceğim. Sosyal
Ağ’ın en önemli mottosu içerikle yarattığınız trafik ve aldığınız geri dönüş.
3-4 tane hashtag ile sosyal ağlarda ayakta kalamazsınız. Kalırsınız ama ölü bir
hesaptan farksız olur.
Sosyal Ağlar bir web sitesi değildir. Üçgen’de her
kenar diğerini tamamlayacak şekilde birbirine bağlı olmalıdır. Taraftar,Sosyal
Ağ ve Kulüp. Muhteşem Üçlü! Sizin sayfanıza koyduğunuz içerik aynı anda
milyonlarca insan tarafından gözlemlenecek ve bir etkileşim gerçekleşecek.
Sıradan bir içerik kavramı fiyakanızı bozduğu gibi imajınızı da sarsar!
Markasınız aynı zamanda. Marka Yönetimi önem arz eden bir konudur. Önem
vermezseniz sosyal ağlardan karşılık beklemeyin.
[TWİTTER:]
Bu kısımda yine ana
hatlarıyla Twitter ile ilgili bilgilendirme geçeceğim ve içerik örnekleri
paylaşacağım.
Twitter Facebook
sitesine oranla özellikle son 2-3 yıllık süreçte çok önemli bir misyon
üstlenmeye başladı. Bildiğiniz avantajları tek tek saymayacağım burada.
Markaların müşteri iletişimi açısından çok büyük bir buluş oldu benim fikrimde.
Özellikle Dünya’da var olan olayları da düşünürsek Twitter hayatımızın ayrılmaz
bir parçası artık. Biz işin spor kısmına dönelim tekrar. Kulüplerin Twitter
hesapları günden güne büyüyor. Twitter’da Facebook’un aksine size verilen 140
karakter var. Ana fikir; 140 karakterde yaratıcılığını göster. Saniye’de
milyonlarca etkileşim,dakikada binlerce tweet.
Fenerbahçe açısından
olaya bakarsak maç günleri ve önemli bir olay olmadığı sürece web sitesinden
farksız; otomatik düşen bir tweet ağı var gözlemlediğim ve kalitesi olmayan
içerikler. Bir Spor Kulübü için Twitter’ın en önemli özelliklerini sayacak
olursam; head cover ( Profil arka plan ),
Account Photo ( Hesap arka plan ), içerik olarak kullandığınız
fotoğrafların kalitesi, içeriklerinizin yaratıcılığı ve taraftarın etkileşimine
fırsat vermesi,Paylaştığınız videolar ( Sosyal ortama uygun,güncel,haber,
transfer,röportaj,klip ), Taraftarın fikrini alma, taraftarı hesaba çekme.
Sayfaların profil ve arka plan görünümü;
Twitter’da kullanılan en önemli özellik hashtag özelliği.
Başlığımızı oluşturan söylemden hareket edersek taraftarı hesaba
çekmenin,trafiği yaratmanın, Dünya’ya sesini duyurmanın en önemli yolu. Hashtagleriniz
ne kadar kaliteli ve yaratıcı olursa o derece aktiflik kazanırsınız. İşe
burada sadece kendi taraftarınız olarak bakmamalısınız. Biz nasıl ki
Real,Manu,Barca için tag atıyorsak bu prestiji sağlayacak adımları atmalıyız
kendimizce. Hesapların hem marka açısından hem de taraftar açısından olduğunu
bilip ona göre yönlendirme yapmalıyız.
Chelsea Profiline bakacak olursak;
Chelsea attığı 9 tweetin içerisinde sadece iki tanesine link
vermiş. Zaman zaman web site trafiğini de hesaba katarak tamamen Taraftar ve
Kulübün imajını yansıtan bir içerik türü,size çok şey kazandırır.
Real Madrid hesabı üzerinden yapılan paylaşımlar;
Real Madrid hepimizin takip ettiği bir hesap genelde. Yaptıkları
paylaşımların kalitesi,yarattıkları fotoğraf içerikleri, kullandıkları sosyal
platformlar, futbolcularının veya hocalarının paylaşımları, tagler kısacası bu
ağların getirdiği her kaliteyi sunuyorlar ve Pazarlama açısından da geri
dönüşüm sağlıyorlar. Asya ve Amerika pazarına açılan İngiliz ve İspanyol
takımları bunun karşılığını hem takipçi hem hayran hem de satış anlamında
fazlaca geri alıyorlar.
Bu alanda en önemli kısım çalışacağınız ekiptir. İyi bir
danışman,yaratıcı bir art director ve içerik yöneticisi, dikkatli bir hesap
yöneticisi,görsel bakış açısına sahip fotoğraf yeteneği olan bir kişi,kampanya
yöneticisi ve koordinatör ile çok güzel işler yapabilirsiniz. İmkanlar
dahilinde kurulan ekip içerisinde görev dağılımı 2-3 farklı hal alabilir ama
gideceğiniz yolu bilmeniz ve ona göre içerikleri oluşturmanız gerekir.
Fenerbahçe artık bu süreçte bir yol haritası belirler ve acil eylem
durumuna geçerse önündeki CAS VE YARGITAY süreci boyunca da sosyal
ağlar üzerinden kendi medyasını oluşturup rüzgarı arkasına alabilir.
Umuyorum yazı faydalı olmuş ve fikir bağlamında bir yol
çizmiştir. Yazı dizisine sosyal ağlar,kulüpler ve taraftar üçgeni yazı dizisi altında devam edeceğim.
Real Madrid tanıtım videolarından bir örnekle veda edelim.
[Bir sonraki yazımız Youtube,Pinterest,İnstagram üzerine olacak. ]
Teşekkürler.
[[ @FBsinan1907_ ]]
0 yorum:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.