2 Ağustos 2013 Cuma

Sosyal Medya,Taraftar ve Kulüp Üçgeni


            Günümüzde Digital Medya’nın yaşamın her alanında olduğu gibi sportif alanda da çok önemli bir misyon edindiği dönemdeyiz. Uzun zamandır taraftarı olduğumuz Fenerbahçe’yi bu konuda eleştiriyor ve çözüm getirmesi konusunda öneriler sunuyorduk. Bu konuyla ilgili artık ana hatlarıyla bir yazı yazmanın zamanı gelmişti. Yazı içeriğini olabildiğince görsel anlatım ve kısa cümlelerle tuttum. Görsel anlatımlar neler yapılabileceğine dair öneriler sunuyor.


[Facebook:]
       Facebook üzerinde Fenerbahçe Resmi Sayfası dökülüyor desek yeridir. Çoğu uygulama 2 yıl öncesinin ‘güvenli gezinme’ uygulamasıyla duruyor.Twitter hesabı ile birbirine bağlı olan sayfaya tweet düşmezse içerik girişi de olmuyor. Uygulamalar arasında da sağlam olanların kalitesi tartışılmaya müsait.
[Avrupa ne yapıyor? ]     
        Avrupa’da faaliyet gösteren Spor Kulüpler bu konuda neler yapıyor ?
Avrupalı işin ticari,sosyal ve bir şova dönüştürme olayında ileri seviyede. Sosyal Ağ’ın en büyük katkısı, takımlara Dünya’nın her yerine ulaşabilme imkanı vermesi oldu. Dünya’nın her yerinden insanlarla anlık iletişim imkanı. Eğer gelir getirisi istiyorsanız burayı F1 arabası kadar iyi kullanmayı bilmeniz gerekiyor.

          Kulüplerin kullandığı Facebook uygulamaları; Oyun uygulamaları,store uygulamaları, fotoğraf uygulamaları,bilet uygulamaları, televizyon uygulamaları ve kendi ürettikleri reklam ve pazarlama stratejilerini içeren uygulamalar içeriyor.
         Facebook platformu için geçerli kuralları sayacak olursam; yarattığınız içerik, kullandığınız uygulamalar, paylaşım trafiğiniz,yarattığınız hacim, taraftarın takıma daha yakın olmasını sağlamak,maç günleri öncesi ve sonrası tribün faaliyetlerini sosyal ağ ile birleşimini etkin kılmak.Başlığa üçgen dememin sebebi de bu. Taraftar, Sosyal Platform ve Kulüpler! Birbirinden ayrılmadan,birbirine bağlı biçimde bir Dünya kurmak. 


              Real Madrid, Milan, Barcelona ve Manchester United sayfalarından aldığım içerik örnekleri mevcut.Baz aldığım Kulüpler ana hatlarıyla link çöplüğüne dönüştürmüyorlar bu sayfaları. Tarihten günümüze gelip gidiyorlar. Taraftarın fikrine başvuruyorlar,Anketler yapıyorlar, Takımla ilgili fikirleri soruyorlar. Güncel fotoğraf paylaşımları, Futbolcu paylaşımları, Uygulama üzerinden kampanyalar,dağıtılan hediye bilet veya başka tarz hediyeler. Kısacası bir taraftarın sportif açıdan heyecan duyduğu şeyleri onlara sunuyor ve bunun karşılığını da fazlasıyla alıyorlar. 


Bugün tarihli son takipçi ve hayran sayıları mevcut. Bu işin içerisinde olduğunuz zaman sayının çok da fazla bir önem taşımadığını zamanla görüyorsunuz. Bir aşamada önemli ama 10 milyon hayranınız var sizin bir etkileşim payınız yoksa 10 milyon önemsiz kalıyor. Yavaş yavaş Twitter’a geçeceğim. Sosyal Ağ’ın en önemli mottosu içerikle yarattığınız trafik ve aldığınız geri dönüş. 3-4 tane hashtag ile sosyal ağlarda ayakta kalamazsınız. Kalırsınız ama ölü bir hesaptan farksız olur.
Sosyal Ağlar bir web sitesi değildir. Üçgen’de her kenar diğerini tamamlayacak şekilde birbirine bağlı olmalıdır. Taraftar,Sosyal Ağ ve Kulüp. Muhteşem Üçlü! Sizin sayfanıza koyduğunuz içerik aynı anda milyonlarca insan tarafından gözlemlenecek ve bir etkileşim gerçekleşecek. Sıradan bir içerik kavramı fiyakanızı bozduğu gibi imajınızı da sarsar! Markasınız aynı zamanda. Marka Yönetimi önem arz eden bir konudur. Önem vermezseniz sosyal ağlardan karşılık beklemeyin.


[TWİTTER:]
       Bu kısımda yine ana hatlarıyla Twitter ile ilgili bilgilendirme geçeceğim ve içerik örnekleri paylaşacağım.
      Twitter Facebook sitesine oranla özellikle son 2-3 yıllık süreçte çok önemli bir misyon üstlenmeye başladı. Bildiğiniz avantajları tek tek saymayacağım burada. Markaların müşteri iletişimi açısından çok büyük bir buluş oldu benim fikrimde. Özellikle Dünya’da var olan olayları da düşünürsek Twitter hayatımızın ayrılmaz bir parçası artık. Biz işin spor kısmına dönelim tekrar. Kulüplerin Twitter hesapları günden güne büyüyor. Twitter’da Facebook’un aksine size verilen 140 karakter var. Ana fikir; 140 karakterde yaratıcılığını göster. Saniye’de milyonlarca etkileşim,dakikada binlerce tweet.
        Fenerbahçe açısından olaya bakarsak maç günleri ve önemli bir olay olmadığı sürece web sitesinden farksız; otomatik düşen bir tweet ağı var gözlemlediğim ve kalitesi olmayan içerikler. Bir Spor Kulübü için Twitter’ın en önemli özelliklerini sayacak olursam; head cover ( Profil arka plan ),  Account Photo ( Hesap arka plan ), içerik olarak kullandığınız fotoğrafların kalitesi, içeriklerinizin yaratıcılığı ve taraftarın etkileşimine fırsat vermesi,Paylaştığınız videolar ( Sosyal ortama uygun,güncel,haber, transfer,röportaj,klip ), Taraftarın fikrini alma, taraftarı hesaba çekme.
Sayfaların profil ve arka plan görünümü; 



Twitter’da kullanılan en önemli özellik hashtag özelliği. Başlığımızı oluşturan söylemden hareket edersek taraftarı hesaba çekmenin,trafiği yaratmanın, Dünya’ya sesini duyurmanın en önemli yolu. Hashtagleriniz ne kadar kaliteli ve yaratıcı olursa o derece aktiflik kazanırsınız. İşe burada sadece kendi taraftarınız olarak bakmamalısınız. Biz nasıl ki Real,Manu,Barca için tag atıyorsak bu prestiji sağlayacak adımları atmalıyız kendimizce. Hesapların hem marka açısından hem de taraftar açısından olduğunu bilip ona göre yönlendirme yapmalıyız. 

Chelsea Profiline bakacak olursak;

Chelsea attığı 9 tweetin içerisinde sadece iki tanesine link vermiş. Zaman zaman web site trafiğini de hesaba katarak tamamen Taraftar ve Kulübün imajını yansıtan bir içerik türü,size çok şey kazandırır.


 
Real Madrid hesabı üzerinden yapılan paylaşımlar;

Real Madrid hepimizin takip ettiği bir hesap genelde. Yaptıkları paylaşımların kalitesi,yarattıkları fotoğraf içerikleri, kullandıkları sosyal platformlar, futbolcularının veya hocalarının paylaşımları, tagler kısacası bu ağların getirdiği her kaliteyi sunuyorlar ve Pazarlama açısından da geri dönüşüm sağlıyorlar. Asya ve Amerika pazarına açılan İngiliz ve İspanyol takımları bunun karşılığını hem takipçi hem hayran hem de satış anlamında fazlaca geri alıyorlar.

 Fenerbahçe için durum kötü değil ama değişim şart, ekip kurulumu, içerik girişleri,yaratılan trafik bütünüyle değişmeli. Görsel açıdan kalite yükseltilmeli,belli bir standart yakalanmalı. Facebook sayfası bakıma alınmalı,uygulama değişmeli,görseller değişmeli,taraftar ve takım olgusu işlevsel bir hale gelmeli. İçerik oluşturmak kolay bir durum değildir. Sizi vezir de edebilir,rezil de edebilir. Çok kez karşı karşıya da kaldık bu durumla. O yüzden atılan her adım dikkatli bir biçimde,plan dahilinde atılmalı artık. Yapılan içerik hataları da en aza indirgenerek Fenerbahçe markasına özen gösterilmeli.
Bu alanda en önemli kısım çalışacağınız ekiptir. İyi bir danışman,yaratıcı bir art director ve içerik yöneticisi, dikkatli bir hesap yöneticisi,görsel bakış açısına sahip fotoğraf yeteneği olan bir kişi,kampanya yöneticisi ve koordinatör ile çok güzel işler yapabilirsiniz. İmkanlar dahilinde kurulan ekip içerisinde görev dağılımı 2-3 farklı hal alabilir ama gideceğiniz yolu bilmeniz ve ona göre içerikleri oluşturmanız gerekir.
Fenerbahçe artık bu süreçte bir yol haritası belirler ve acil eylem durumuna geçerse önündeki CAS VE YARGITAY süreci boyunca da sosyal ağlar üzerinden kendi medyasını oluşturup rüzgarı arkasına alabilir.
Umuyorum yazı faydalı olmuş ve fikir bağlamında bir yol çizmiştir. Yazı dizisine sosyal ağlar,kulüpler ve taraftar üçgeni yazı dizisi altında devam edeceğim.
Real Madrid tanıtım videolarından bir örnekle veda edelim. 


[Bir sonraki yazımız Youtube,Pinterest,İnstagram üzerine olacak. ] 

Teşekkürler.
                                                                                                              [[ @FBsinan1907_ ]]

0 yorum:

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.

Etiketler